Ve čtvrtek 19. 4. si naši žáci 1. stupně připomněli významná výročí letošního roku. A že jich není málo! Žáci spolupracovali ve skupinách podle ročníků a každá skupina popsala svoji činnost v krátké reportáži:
I. A, I. B, I. C
Pro prvňáčky je připomínka 100. výročí vzniku Československa a vůbec významných osmiček v našich dějinách ještě docela náročná látka. Proto třídní učitelky program přizpůsobily.
Nejprve žáci zhlédli na interaktivní tabuli, kde naše vlast leží, jak je maličká ve srovnání se světem.
Ale že v ní žije spousta osobností, které ji proslavují.
Potom se děti dozvěděly o vývoji a změnách na území, kde žijeme.
A že to bylo pěkně od začátku. Pravěk, příchod Praotce Čecha, věštba kněžny Libuše, vláda Karla IV, Husitské války. Ale i osobnosti jako byl učitel národů Jan Amos Komenský, císařovna Marie Terezie, první prezident Tomáš Garrigue Masaryk nebo podnikatel Tomáš Baťa. Zmínka padla i o básníkovi našeho kraje, nositeli Nobelovy ceny, Jaroslavu Seifertovi. Děti samozřejmě nejvíce zaujali sportovci dnešních dnů. Jména jim nejsou neznámá, byli to Dominik Hašek, Jaromír Jágr, Martina Navrátilová a hvězda letošního roku Ester Ledecká. O všech těchto osobnostech se žáci I.A a I.B dozvěděli jak z povídání paní učitelky, tak z obrázků na interaktivní tabuli a hlavně z živých obrazů, které si pro ně nachystali žáci třídy I. C . Jejich kreativním rodičům děkujeme za spolupráci na kostýmech.
Pak se žáci ve třídách vyměnili, vyzkoušeli si, jak učí i jiná paní učitelka a prostřídali se na dvou dalších stanovištích. Na prvním z nich si vyplnili test, ve kterém vyzkoušeli, jestli si informace o osobnostech zapamatovali. Většina dětí toto zvládla na jedničku. A na dalším stanovišti měli za úkol složit obrázek Karlštejna, název nejvýznamnější vysoké školy ve střední Evropě, vybarvit vlajku České republiky a státní znak. Dále žáci přiřazovali jména prezidentů k jejich fotografiím, pracovali s mapami ČR, SR a ČSR a také si měli možnost namalovat hokejistu Jaromíra Jágra.
Mgr. Anna Jirkovská, Marcela Hroncová, Jana Truhlářová
II. A, II. B, II. C
Ve skupinkách jsme si mohli projít napříč druhými třídami. V každé z nich na nás čekala 4 stanoviště se zajímavými úkoly. Celkem jich bylo tedy 13. Pracovali jsme s informacemi a své poznatky zaznamenávali do pracovních listů. Tvořili jsme, malovali i sportovali.
Zde je malá ochutnávka.
Ve II. A jsme zakreslovali mapu ČR v roce 1918. Naše země byla mnohem větší, než ji máme dnes. Slepovali jsme státní znak a z víček od lahví jsme skládali státní vlajku. To bylo moc fajn!
Ve II. B jsme se dozvěděli o některých důležitých stavbách ČR.
Už víme, jak se oblékat do Národního divadla. Malovat obrázky elegantně oblečeného pána a paní nás bavilo!
Zjistili jsme, který exponát Národního muzea je nejoblíbenější. Víte to i vy? Že ne? Tipněte si, a pak si to zjistěte. Nebo se nás zeptejte!
Myslíte si, že znak mají jen státy či rytíři? Ale kdepak! Také univerzity! A my víme, jak vypadá znak Univerzity Karlovy a dokonce i to, co se tam ve 14. století studovalo!
Stanoviště ve II. C se zabývala slavnými sportovci ČR. Kdo že byla naše nejslavnější gymnastka? Říká vám něco jméno Emil Zátopek či Jan Železný? Vašim rodičům a prarodičům určitě ano. Zeptejte se jich! Vzpomenete si, jaké barvy mají olympijské kruhy, kolik jich je a co představují? My to zakreslili. A nejlepší bylo, že jsme mohli jet na „snowboardu“ jako Ester Ledecká, mířit na bránu jako Jaromír Jágr s číslem 68 a nebo rychlobruslit jako Martina Sáblíková. Abychom si aspoň trošku užili pocit vítězství, vyrobili jsme si frotáží otisky medailí.
Nakonec jsme si všichni na památku tohoto dne odnesli v obálce spoustu pracovních listů, diplom a prima zážitky.
Mgr. Dagmar Heráňová, Ing. BcA. Jana Doležalová, Mgr. Jana Juklová
III. A, II. B, IV. B
Žáci těchto tříd si z osmičkových výročí připadajících na letošní rok vybrali 100. výročí založení Československé republiky, osobnost T. G. Masaryka a založení Karlovy univerzity.
Projekt děti velice zaujal, dozvěděly se nové informace zdokonalily se v dovednostech, všechny úkoly plnily s nadšením. Svým výkonem odměnily časově náročnou přípravu všech zúčastněných pedagogů.
Co se děti dozvěděly a co si vyzkoušely?
Na prvním stanovišti jsme děti zavedli do doby Karla IV.
Seznámily se s osobností Karla IV.
Jako středověcí písaři a iluminátoři vytvořily zakládací listinu pražské univerzity.
Vyrobily pečeť a otiskly ji na listinu.
Na druhém stanovišti jsme děti seznámili se životem prvního československého prezidenta T. G. Masaryka
Prezentace na interaktivní tabuli jim ukázala nejdůležitější okamžiky z jeho života a života jeho rodiny i jeho spolupracovníků a přátel.
Na základě prezentovaných skutečnosti vyplňovaly kvíz a tajenku.
Vyráběly poštovní známku s portrétem T.G.M.
Skládaly puzzle s portrétem T.G.M.
Seznamovaly se s prezidentskou standartou, kterou barevně doplnily.
Seznámily se s okolnostmi vzniku státního symbolu – vlajky.
Na třetím stanovišti se děti dozvěděly, které události předcházely vzniku republiky, které osobnosti měly na jejím vzniku největší podíl a porovnávaly mapy ČSR a současné republiky
Prezentace na interaktivní tabuli.
Sestavovaly mapu 1. republiky.
Pracovaly s literárním textem – úryvkem z deníku zajatého československého vojáka.
Luštily křížovku.
Poznávaly fotografie.
Seznámily se s velkým státním znakem ČSR, který barevně doplnily.
Na závěr jsme se všichni naučili, dle tradice, oblíbenou Masarykovu píseň – Ach, synku, synku.
Markéta Svobodová, PaedDr. Anna Řezáčová, Mgr. Vít Podolák
IV. A, V. A, V. B
Do projektu Výročí 2018 se v naší skupině zapojily třídy IV. B, V. A a V. B. Prezentace čtyř vybraných výročí 1998 OH V Naganu, 1918 vznik samostatného československého státu, 1618 stavovské povstání a třicetiletá válka a 1348 založení Karlovy univerzity probíhala formou poučných i zábavných aktivit na jednotlivých stanovištích ve třídách. Děti hledaly odpovědi na otázky v jednotných hracích kartách a zároveň se zapojovaly i do dalších úkolů, kvízů a skládání např. pexesa a puzzle, křížovek, návrhů loga apod. Činnosti byly u jednotlivých výročí kreativně a pestře provázané, takže se naši účastníci ani chvilku nenudili. Potvrdilo se, že děti přípravu vůbec nepodcenily a zábava i ponaučení jich samých i ostatních spolužáků jim byla zaslouženou odměnou.
Mgr. Veronika Bezděková, Mgr. Ivana Kokaislová, Irena Hajdová
Na průběh projektu se můžete podívat ve fotogalerii.