S jarem jsme začali v přírodovědě a pracovních činnostech s pěstitelskými pokusy.
Na hrachu setém jsme zkoušeli vliv půdy na klíčení, vývoj a růst rostlin. Děti měly sedm průhledných kelímků s různým typem půdy. Od praného písku po kvalitní kompost. V každém kelímku bylo sedm semínek. Děti sledovaly a porovnávaly růst nadzemních i podzemních částí rostlin. Ve všech půdách rostliny vyklíčily a rostly, dokud měly zachované děložní lístky.
Po šesti týdnech růstu pozorování jsme došli k několika závěrům:
Kelímky s písčitými půdami a půdami chudými na organické látky snadno vysychaly a rostlinky přes víkend trpěly suchem a rostly pomaleji. V kyprých a lehkých půdách měly rostlinky bohatší kořenový systém. V půdách bohatých na živiny rostly rostlinky sytě zelené a s většími lístky, které nežloutly.
Na konci pokusu jsme rostlinky vysadili ven na pokusný záhon. Ukázalo se, že rostlinky v písčitých a chudých půdách tuto změnu nezvládly a uschly. Rostlinky v kompostu a výsevním substrátu přesazení snesly a rostly dál.
Další badatelskou činností bylo předpěstování sazenic rajčat. To se nám dařilo. V naší na jih orientované třídě rostly sazeničky jako ve skleníku. Děti si je samy vysely, sledovaly klíčivost, pikýrovaly sazeničky a dopěstovaly je až do fáze nakvétání. Po půlce května jsme si ukázali, jak rostlinky vysadit a pak si každý dvě sazenice odnesl domů. Přeji dětem, aby se jim pěstování i nadále dařilo a rostlinky jim odměnou přinesly chutné plody.
Daniela Rajmonová