Sdružení rodičů a přátel školy nám nabídlo finanční podporu pro třídní projekt, který by děti podporoval v rozvíjení dovedností a kompetencí a motivoval je k učení a poznávání. Z několika návrhů si děti vybraly projekt navazující na učivo vlastivědy – osobnosti a události naší země, způsoby života a bydlení. Plánovali jsme získat v muzeu informace a pak je dál zpracovat různými způsoby – výtvarně i literárně. Provedli jsme společně finanční rozvahu na základě zjištěných cen zboží v papírnictví a rozhodli, jaký materiál za přidělenou finanční podporu pro každou skupinku nakoupíme.
Podnikli jsme dvě návštěvy Středočeského muzea v Roztokách u Prahy. Nejdříve jsme navštívili expozici „Vrchnostenská správa panství aneb jak bydlel a úřadoval pan správce“ o správě vrchnostenského panství v období 18. a 19. století. O týden později expozici: „Život v letovisku aneb jak se jezdilo do Roztok na letní byt“ představující období začátku 20. století, kdy po vybudování železnice zažívaly Roztoky velký stavební rozvoj.
Děti byly na obě exkurze dobře připraveny. Utvořily šest skupin a v nich si rozdělily role zapisovatele, fotografa, pátrače po informacích v expozici apod. Každá skupina si vybrala téma, které jí přišlo zajímavé. Bylo to bydlení, kuchyně, hygiena, odívání, kancelář a výstavba budov. Na výstavách bedlivě poslouchaly výklad, doptávaly se na informace ke svému tématu, dělaly si poznámky a fotografovaly. (Paní průvodkyně z nich byly trochu vyvedené z míry 😊)
Po návratu děti ve skupinách prošly a vybraly vhodné fotografie a mohlo se začít zpracovávat. Napřed bylo potřeba rozpočítat přidělenou velikost papíru z pětimetrové role. Rozměřit, narýsovat kolmice a rozstříhat. Jak se nám hodila matematika s geometrií!!
Pak děti svá témata zpracovaly textově a graficky. A protože informací se stále nedostávalo, hodily se a byly využity i knižní a internetové zdroje. Vybrané informace děti přepsaly, popsaly pořízené dokumentační fotografie a vytvořily tematické prezentace, které teď zdobí chodbu školy a budí zájem spolužáků i učitelů.
Peníze zbyly i na modelovací hmotu. Takže s oporou fotodokumentace jsme ještě zajímavé objekty vymodelovali a nabarvili je. Při všech činnostech se živě diskutovalo, řešily se nejrůznější problémy, ale nakonec se vždy společně došlo k dohodě. Děti přistupovaly ke svým úkolům s nadšením a zápalem, pracovaly tvořivě a velmi samostatně.
Nakonec o tom, jak se jim podařilo zvládnout tuto výzvu, každý napsal vlastní zprávu a objevil tak další literární žánr. A jak jim to šlo!!
Podívejte se na fotografie a projděte si s námi tento báječný společný zážitek 😉
Za V. B Daniela Rajmonová